Page 37 - magazine-buurman
P. 37
GERICHT OP CONTINUÏTEIT
SOLIDE EN INNOVATIEF;
Wereldwijd varen er honderden schepen met een besturingssysteem van De Waal.
Met een frisse blik op maritieme techniek zorgt het bedrijf steeds voor gedegen
en innovatieve oplossingen.
De geschiedenis van De Waal besturingssysteem. Vervolgens bou- zegt Marco. “Denk aan de hydrau-
begint als Ko de Waal het bedrijf wen onze technici het systeem met lische scheepsliften die wij in de
in 1938 start aan de voormalige de meest geavanceerde machines. jaren ‘70 en ’90 hebben laten bouw-
Werkendamse binnenhaven. Het Wij zorgen ook voor het monteren. en. Hiermee liften wij de achterste-
bedrijf richtte zich in aanvang op het Schippers zijn bij De Waal altijd ver- ven van het schip uit het water en
motoriseren van vrachtzeilschepen. zekerd van een besturingssysteem kunnen wij droog werken.” De Waal
In 1952 verhuisde het familiebedrijf dat past bij hun schip. Zij kunnen heeft ook brandstofbesparende
naar de Biesboschhaven. De Waal is rekenen op onze garantie en service. roersystemen ontwikkeld. Met dit
gespecialiseerd in scheeps- Vanzelfsprekend zijn wij ook volledig Easyflow roersysteem kan een schip-
besturingssystemen. De strategische uitgerust om onderhoud te plegen. per tot wel 10% brandstof besparen.
ligging aan de Nieuwe Merwede Dat doen wij in Werkendam, maar “Reken maar uit wat dat voor een
in combinatie met het in gebruik wij laten onze mensen ook invliegen schipper betekent”, zegt Marco. “Als
nemen van hydraulische scheepslif- om storingen te verhelpen.” Marco marktleider kun je niet verslappen.
ten zorgde voor bijna automatische vervolgt: “Onze oorsprong ligt in de Je moet vooruit kijken; kansen her-
groei. Om de groei in de scheepvaart binnenvaart. De laatste jaren zijn wij kennen en oplossingen ontwikkelen.
bij te houden, werd in 2012 een ook actief in de zeevaart, bagger- Zo hebben wij sinds december een
gedeelte van de Beatrixhaven industrie, visserij en jachtbouw. De lasrobot waarmee wij precisielassen
gedempt. Er kwam een kade met markt voor luxe superjachten is in op stuksniveau. Bij succes kunnen
een lengte van 135 meter. Door de Nederland zeer levendig. Jachtbouw wij complete roeren met een robot
ingenieuze vorm kunnen schepen vraagt niet alleen om kwalitatief lassen. Hiermee maken wij weer een
tot maar liefst 150 meter bij De Waal hoogwaardige systemen, design is enorme stap vooruit in efficiency
aanmeren. ook een issue. Daar ligt steeds een en kwaliteit.” Marco besluit: “Door te
mooie uitdaging voor onze engi- innoveren houden wij onze
Marktleider neers.” voorsprong op de markt en bewak-
en wij de continuïteit van ons bedrijf.
Marco de Waal, kleinzoon van Innovatie Dat is belangrijk voor onze klanten,
grondlegger Ko de Waal, praat vol medewerkers en de familie.”
passie over het familiebedrijf. “De “De Waal zoekt steeds naar inno-
Waal behoort in Nederland tot de vatieve oplossingen”, 37
top op het gebied van scheepsbe-
sturingssystemen. Wij beheer-
sen de techniek tot in detail. Onze
engineers ontwerpen per schip een
EDITIE 2018* DEBUURMANWERKENDAM.NL

