Page 37 - magazine-buurman
P. 37

GERICHT OP CONTINUÏTEIT

SOLIDE EN INNOVATIEF;

Wereldwijd varen er honderden schepen met een besturingssysteem van De Waal.
Met een frisse blik op maritieme techniek zorgt het bedrijf steeds voor gedegen
en innovatieve oplossingen.

De geschiedenis van De Waal             besturingssysteem. Vervolgens bou-      zegt Marco. “Denk aan de hydrau-
begint als Ko de Waal het bedrijf       wen onze technici het systeem met       lische scheepsliften die wij in de
in 1938 start aan de voormalige         de meest geavanceerde machines.         jaren ‘70 en ’90 hebben laten bouw-
Werkendamse binnenhaven. Het            Wij zorgen ook voor het monteren.       en. Hiermee liften wij de achterste-
bedrijf richtte zich in aanvang op het  Schippers zijn bij De Waal altijd ver-  ven van het schip uit het water en
motoriseren van vrachtzeilschepen.      zekerd van een besturingssysteem        kunnen wij droog werken.” De Waal
In 1952 verhuisde het familiebedrijf    dat past bij hun schip. Zij kunnen      heeft ook brandstofbesparende
naar de Biesboschhaven. De Waal is      rekenen op onze garantie en service.    roersystemen ontwikkeld. Met dit
gespecialiseerd in scheeps-             Vanzelfsprekend zijn wij ook volledig   Easyflow roersysteem kan een schip-
besturingssystemen. De strategische     uitgerust om onderhoud te plegen.       per tot wel 10% brandstof besparen.
ligging aan de Nieuwe Merwede           Dat doen wij in Werkendam, maar         “Reken maar uit wat dat voor een
in combinatie met het in gebruik        wij laten onze mensen ook invliegen     schipper betekent”, zegt Marco. “Als
nemen van hydraulische scheepslif-      om storingen te verhelpen.” Marco       marktleider kun je niet verslappen.
ten zorgde voor bijna automatische      vervolgt: “Onze oorsprong ligt in de    Je moet vooruit kijken; kansen her-
groei. Om de groei in de scheepvaart    binnenvaart. De laatste jaren zijn wij  kennen en oplossingen ontwikkelen.
bij te houden, werd in 2012 een         ook actief in de zeevaart, bagger-      Zo hebben wij sinds december een
gedeelte van de Beatrixhaven            industrie, visserij en jachtbouw. De    lasrobot waarmee wij precisielassen
gedempt. Er kwam een kade met           markt voor luxe superjachten is in      op stuksniveau. Bij succes kunnen
een lengte van 135 meter. Door de       Nederland zeer levendig. Jachtbouw      wij complete roeren met een robot
ingenieuze vorm kunnen schepen          vraagt niet alleen om kwalitatief       lassen. Hiermee maken wij weer een
tot maar liefst 150 meter bij De Waal   hoogwaardige systemen, design is        enorme stap vooruit in efficiency
aanmeren.                               ook een issue. Daar ligt steeds een     en kwaliteit.” Marco besluit: “Door te
                                        mooie uitdaging voor onze engi-         innoveren houden wij onze
Marktleider                             neers.”                                 voorsprong op de markt en bewak-
                                                                                en wij de continuïteit van ons bedrijf.
Marco de Waal, kleinzoon van            Innovatie                               Dat is belangrijk voor onze klanten,
grondlegger Ko de Waal, praat vol                                               medewerkers en de familie.”
passie over het familiebedrijf. “De     “De Waal zoekt steeds naar inno-
Waal behoort in Nederland tot de        vatieve oplossingen”,                                         37
top op het gebied van scheepsbe-
sturingssystemen. Wij beheer-
sen de techniek tot in detail. Onze
engineers ontwerpen per schip een

                                        EDITIE 2018* DEBUURMANWERKENDAM.NL
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42