Page 78 - binnenwerk-2020-defintief
P. 78

De veerdienst
                         van de toekomst

                         Waarom zou je in de file staan op de Merwedebrug als je ook de veerpont
                         kunt nemen? Riveer nodigt ondernemers uit om de voordelen van het veer
                         te ontdekken.

ZAKELIJK MAGAZINE 2020   “Er komt een uitdagende tijd aan.      tal jaren aan een nieuwe, elektri-  dan niet te keren en dat bespaart
                         Straks wordt de Merwedebrug ver-       sche veerboot. Hania verwacht dat   energie”, legt Hania uit. Daarnaast is
                         vangen en dat gaat een hoop gedoe      de eerste twee elektrische schepen  het schip van aluminium gemaakt,
                         geven. Wij willen ervoor zorgen dat    in 2020 in de vaart zullen gaan.    omdat dit nog herbruikbaar is. Ook
                         de kernen rondom de brug via het       Voor de ontwikkeling van deze       zal het schip niet worden geverfd.
                         water goed bereikbaar blijven. Dat     schepen heeft de veerdienst zich-   “Dat scheelt 500 kilo verf en dus
                         doen we in contact met alle bedrij-    zelf opnieuw uit moeten vinden.     vermogen. Zo hebben we echt alles
                         ven uit de regio die afhankelijk zijn  Wat is optimaal? En hoe kunnen      tegen het licht gehouden. We wil-
                         van de brug. We staan open voor        we de veerdienst daaraan aanpas-    den eerst ook zonnepanelen, maar
                         een dialoog. Als de veerdienst je nu   sen? Die vragen stonden centraal.   deze waren te zwaar waardoor het
                         niet past, waarom is dat? Wat zou je   Optimaal is bijvoorbeeld zo min     niet opwoog tegen het verlies van
                         anders willen zien? We willen graag    mogelijk weerstand van het water    vermogen. Als er lichtere panelen
                         luisteren en oplossingen vinden”,      en dus is er een nieuw onderwa-     komen, zullen we dat nog wel over-
                         zegt Johan Hania van Riveer.           terschip uitgevonden in de vorm     wegen. De nieuwe veerboten zijn
                                                                van een catamaran. Ook optimaal:    daarnaast al zo ontworpen dat ze in
                         Elektrische veerboot                   zo min mogelijk keren. Daarom       de toekomst op waterstof kunnen
                                                                stappen passagiers bij de nieuwe    varen.”
                         De veerdienst is op dit moment         veerboot niet meer aan de zijkant
                         volop in ontwikkeling. Achter de       in, maar op de kop. “De pont hoeft
                         schermen werkt Riveer al een aan-

78

BUSINEESCLUB DE BUURMAN
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83